Spring naar content

Deelnemers inspiratiebijeenkomst BOB met tips naar huis

Deelnemers inspiratiebijeenkomst BOB met tips naar huis

1e9abebd5ad7a16d8479e4ecd5cadb71.jpeg


Foto: Perry Roovers

ESG, SDG’s en CRSD. Voor wie nog nooit met de formele kant van duurzaam en maatschappelijk betrokken ondernemen in aanraking is geweest, lijkt het de ver-van-mijn-bedshow. Dat dit niet zo is, wordt duidelijk tijdens de inspiratiesessie ‘De winst van duurzaam ondernemen’ van Betrokken Ondernemers Breda op donderdag 26 september. “Iedereen krijgt hiermee te maken”, benadrukken de sprekers, die de aanwezigen met praktische tips naar huis laten gaan.

Als mede-founder van Betrokken Ondernemers Breda stelt de Rabobank Breda-Amerstreek haar locatie deze middag ter beschikking. Wenny van Rooij van de bank maakt duidelijk dat maatschappelijk betrokken ondernemen in het dna van de bank zit. “Kijk naar Rabo ClubSupport, waarmee we in ons gebied onder zeshonderd verenigingen een half miljoen verdelen.” Bovendien heeft de bank adviseurs die bedrijven helpen toekomstbestendig te zijn.


Voorzet
Het verhaal van Van Rooij is een mooie voorzet voor de BOB-partners die deze middag aanwezig zijn. Gespreksleiders Jeroen Baardemans (KOROKI Communications) en Michel Loeve (Buzz Master) zorgen voor een interactieve bijeenkomst door deelnemers via een tool op hun telefoon deel te laten nemen aan het gesprek door vragen te stellen.

En vragen zijn er genoeg. Al geeft Marcel de Boer van Hoppenbrouwers als keynotespreker al veel antwoorden. In een soort minicollege neemt hij de aanwezigen mee in de duurzaamheidsverslaggeving – Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) – die voor grote bedrijven vanaf 2025 verplicht is én die voor beursgenoteerde bedrijven over dit jaar al geldt als verplichte kost, maar vooral ook in de kansen die dit biedt voor mkb’ers. 


Want waarom moet je als mkb’er hier ook mee aan de slag? De Boer: “De CSRD gaat over de hele waardeketen, dus van leveranciers tot afnemers. De grote bedrijven gaan vragen stellen aan elk bedrijf in hun waardeketen.” De Boer geeft nog een andere reden waarom je als mkb’er je eigen maatschappelijke en duurzame bijdragen in kaart moet brengen: “Banken vragen steeds vaker een duurzaamheidsstuk voor het verlenen van krediet.”


Foto: Perry Roovers

Tips van De Boer
Hoe kun je aan de slag als mkb’er? 
  • Focus je op drie tot vijf goals waarmee je het meeste impact kunt maken
  • Schrijf op wat je al doet, bijvoorbeeld met zonnepanelen, elektrificering of op HR-beleid
  • Probeer niet alles tegelijk te doen, maar ga met drie tot vijf ambities aan de slag
  • Neem een adviseur in de hand die je op weg helpt, maar ga zelf aan de slag
  • Begin vandaag nog

Klanten en medewerkers vragen erom
Voor het mkb biedt vroegtijdig inspringen op mogelijke vragen die grote bedrijven uit de keten aan je gaan stellen kansen. Dat blijkt ook uit het panelgesprek dat Patrick Meeren (Brand Masters) en Toon Mampaey (Be by Bèta) met elkaar en met de zaal voeren. Maar het is ook gewoon nodig, geeft de laatste aan. “Omdat medewerkers en de klanten erom vragen.” En wat levert het op? Een unieke positie: “Wij zijn op prijs nooit de goedkoopste, ons concurrentieverhaal zit in andere aspecten. Het gaat erom dat je impact kunt maken.”


Impact
Die impact ontstaat uit ‘gewoon’ aan de slag gaan, maakt Mampaey duidelijk met een voorbeeld. “Een medewerker kwam met het idee om van reststromen in de productie van stoelbekleding hoezen voor tijdens het vervoer van de stoelen te maken. Daardoor gebruiken we minder plastic als de stoelen worden uitgeleverd aan klanten.” Investeren in duurzaamheid omdat je daarvoor wordt gestimuleerd vanwege rapportages, levert altijd wat op, stelt Mampaey: “Uiteindelijk gebruik je minder materiaal en heb je ook minder kosten.” 


Bij Be by Bèta is circulariteit de basis van alles wat het bedrijf doet. Toch kan ook regelgeving verduurzaming én kostenbesparing aanjagen. Patrick Meeren van Brand Masters, dat gespecialiseerd is in fast moving consumer goods, geeft een voorbeeld van snoepverpakkingen: “Als je voor plastic verpakkingsmateriaal belasting moet betalen, dan loont het om op zoek te gaan naar een andere verpakking voor snoepjes die individueel verpakt zijn in een zak met snoep.” 


Foto: Perry Roovers

Tips van Mampaey en Meeren: 
  • Neem je medewerkers mee in wat je doet en waarom, deel je goede voorbeelden.
  • Zet een stap vooruit en neem je klant mee in waar je mee bezig bent
  • Begin er gewoon mee, elke stap die je zet is er een in de goede richting
  • Praat met elkaar als ondernemers, deel tips


Eerder op de middag vertelt De Boer hoe Hoppenbrouwers inmiddels al een aantal jaar stappen maakt. Het doet dit op basis van de Social Development Goals – de SDG’s, die weer gekoppeld zijn aan de ESG-maatstaven (Environmental, Social & Governance).


CO2-uitstoot
Een concreet voorbeeld bij Hoppenbrouwers is aanpak van CO2-uitstoot, grotendeels veroorzaakt door het vervoer naar bouwplaatsen van mens en materiaal. “Tachtig procent van onze CO2-uitstoot is afkomstig van ons wagenpark, daarop zijn we gaan werken aan onze doelstelling: 100 procent elektrisch in 2028.” Een ander doel, dat daarmee samenhangt: “In 2023 is 50 procent van onze materialen circulair.” 


Winst van de toekomst
De winst van duurzaam en betrokken ondernemen is volgens De Boer dat je je product of dienstverlening duurzaam maakt en je als bedrijf interessant blijft voor (jonge) medewerkers en dat je relevant blijft voor je klanten. “En het levert concurrentievoordeel op, dat is winst voor de toekomst.”

De aanwezige partners denken er hetzelfde over, blijkt uit de antwoorden op de Buzzmaster. 94 procent zegt dat de CSRD-rapportage kansen biedt: “Het helpt je na te denken waar het echt over gaat in je bedrijf”, aldus een van de aanwezigen.

In de woorden van De Boer: “Wat doen wij om de wereld mooier te maken en hoe gaan we om met de rapportages?” Een ding is helder aan het eind van de middag: impact maken doe je niet alleen. Niet alleen omdat de hele waardeketen erbij betrokken is, maar ook omdat het gedragen moet worden door het hele bedrijf dat ermee aan de slag gaat.