Deelnemers inspiratiebijeenkomst BOB met tips naar huis
Deelnemers inspiratiebijeenkomst BOB met tips naar huis
Foto: Perry Roovers
ESG, SDG’s en CRSD. Voor wie nog nooit met de formele kant van duurzaam en maatschappelijk betrokken ondernemen in aanraking is geweest, lijkt het de ver-van-mijn-bedshow. Dat dit niet zo is, wordt duidelijk tijdens de inspiratiesessie ‘De winst van duurzaam ondernemen’ van Betrokken Ondernemers Breda op donderdag 26 september. “Iedereen krijgt hiermee te maken”, benadrukken de sprekers, die de aanwezigen met praktische tips naar huis laten gaan.
Als mede-founder van Betrokken Ondernemers Breda stelt de Rabobank Breda-Amerstreek haar locatie deze middag ter beschikking. Wenny van Rooij van de bank maakt duidelijk dat maatschappelijk betrokken ondernemen in het dna van de bank zit. “Kijk naar Rabo ClubSupport, waarmee we in ons gebied onder zeshonderd verenigingen een half miljoen verdelen.” Bovendien heeft de bank adviseurs die bedrijven helpen toekomstbestendig te zijn.
En vragen zijn er genoeg. Al geeft Marcel de Boer van Hoppenbrouwers als keynotespreker al veel antwoorden. In een soort minicollege neemt hij de aanwezigen mee in de duurzaamheidsverslaggeving – Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) – die voor grote bedrijven vanaf 2025 verplicht is én die voor beursgenoteerde bedrijven over dit jaar al geldt als verplichte kost, maar vooral ook in de kansen die dit biedt voor mkb’ers.
Tips van De Boer
Hoe kun je aan de slag als mkb’er?
- Focus je op drie tot vijf goals waarmee je het meeste impact kunt maken
- Schrijf op wat je al doet, bijvoorbeeld met zonnepanelen, elektrificering of op HR-beleid
- Probeer niet alles tegelijk te doen, maar ga met drie tot vijf ambities aan de slag
- Neem een adviseur in de hand die je op weg helpt, maar ga zelf aan de slag
- Begin vandaag nog
Klanten en medewerkers vragen erom
Bij Be by Bèta is circulariteit de basis van alles wat het bedrijf doet. Toch kan ook regelgeving verduurzaming én kostenbesparing aanjagen. Patrick Meeren van Brand Masters, dat gespecialiseerd is in fast moving consumer goods, geeft een voorbeeld van snoepverpakkingen: “Als je voor plastic verpakkingsmateriaal belasting moet betalen, dan loont het om op zoek te gaan naar een andere verpakking voor snoepjes die individueel verpakt zijn in een zak met snoep.”
Tips van Mampaey en Meeren:
- Neem je medewerkers mee in wat je doet en waarom, deel je goede voorbeelden.
- Zet een stap vooruit en neem je klant mee in waar je mee bezig bent
- Begin er gewoon mee, elke stap die je zet is er een in de goede richting
- Praat met elkaar als ondernemers, deel tips
Eerder op de middag vertelt De Boer hoe Hoppenbrouwers inmiddels al een aantal jaar stappen maakt. Het doet dit op basis van de Social Development Goals – de SDG’s, die weer gekoppeld zijn aan de ESG-maatstaven (Environmental, Social & Governance).
De aanwezige partners denken er hetzelfde over, blijkt uit de antwoorden op de Buzzmaster. 94 procent zegt dat de CSRD-rapportage kansen biedt: “Het helpt je na te denken waar het echt over gaat in je bedrijf”, aldus een van de aanwezigen.
In de woorden van De Boer: “Wat doen wij om de wereld mooier te maken en hoe gaan we om met de rapportages?” Een ding is helder aan het eind van de middag: impact maken doe je niet alleen. Niet alleen omdat de hele waardeketen erbij betrokken is, maar ook omdat het gedragen moet worden door het hele bedrijf dat ermee aan de slag gaat.