OLV Breda en Newmancollege sturen toekomst bedrijfsleven in
OLV Breda en Newmancollege sturen toekomst bedrijfsleven in

Zo’n tien partners van Betrokken Ondernemers Breda hebben in december wellicht al hun toekomstige vrijwilligers of werknemers ontmoet. Ze ontvingen samen bijna tweehonderd leerlingen van OLV Breda en het Newmancollege, die tijdens hun MDT-activiteit mochten ervaren hoe het is om mee te lopen bij een bedrijf of maatschappelijke organisatie. “Dit geeft voor mij de waarde van het netwerk van BOB aan”, vertelt Hanneke Veldhuis, namens de overkoepelende schoolorganisatie Librēon.
In een klaslokaal van het Newmancollege vertelt Hanneke samen met MDT-coördinatoren Corline Melisse (OLV Breda, docent levensbeschouwing) en Manuëla Wijnia (Newmancollege, docent Engels) over het MDT – de maatschappelijke diensttijd – en waarom dit juist ook voor het bedrijfsleven en maatschappelijke partners van BOB interessant is.
MDT
Eerst even de MDT. “Die werd ontwikkeld om leerlingen een bijdrage te laten leveren aan de maatschappij en kennis te laten maken met vrijwilligerswerk”, vertelt Hanneke. “Maar tegenwoordig is loopbaanoriëntatie een belangrijk onderdeel van het MDT-programma.”
De opzet mag dan de laatste jaren wat zijn gewijzigd, het effect op de leerlingen is onveranderd, vertelt Corline. “Het helpt hen om uit de eigen bubbel te komen.Het MDT-programma maakt duidelijk hoe de maatschappij in elkaar zit.” De leerlingen stappen letterlijk uit hun eigen klaslokaal en hun eigen wijk. “Ze ervaren wat er komt kijken bij werk bij een bedrijf of bij vrijwilligerswerk”, vult Manuëla aan.
Een vast onderdeel is het opzetten van een grote challenge voor een ander. “Dan moeten ze gaan bellen en mailen om iets voor elkaar te krijgen. Als dat lukt, zoals vorig jaar een sponsorschaatstocht bij de ijsbaan, dan geeft ze dat een enorme boost voor hun zelfvertrouwen.” Door het MDT-programma en activiteiten als deze leren de leerlingen hoe ze hun eigen vaardigheden en kwaliteiten inzetten voor een ander, en zich daarmee inzetten voor de samenleving én zich persoonlijk ontwikkelen.
Partners
Hanneke is als spin in het web vanuit Librēon bezig met het aanknopen van partners aan het MDT-programma. “Enerzijds omdat het elk jaar heel veel werk is om voor 200 leerlingen zo’n plek te vinden, maar ook omdat we heel bewust onderdeel willen zijn van de stad met onze scholen. Daarom zijn we ook bewust lid van BOB.”
Het maatschappelijke doel dat de partners van BOB onderschrijven – samen Breda een stukje mooier maken – sluit aan bij wat de MDT-coördinatoren zoeken bij bedrijven en organisaties waar leerlingen aan de slag gaan. “Want we willen wel dat leerlingen goed terechtkomen”, vertelt Corline. “Het moet een zinvolle dag zijn voor de leerlingen én voor de plek waar ze meedraaien, maar ook een veilige omgeving.”
Kijkje achter de schermen
Zinvol is het voor de partners die de leerlingen ontvangen zeker, daarvan zijn de drie overtuigd. Afgelopen jaar gingen leerlingen naar het Amphia. “Als je dan vraagt: welke beroepen zijn er actief in het ziekenhuis, dan komen de meesten niet verder dan arts of verpleegkundige”, illustreert Manuëla. “Na afloop was duidelijk dat daar veel meer gebeurt, van techniek tot logistiek.”
Deelname vanzelfsprekend
Dat beaamt projectmanager Ilse Pauw van het Amphia. “Het kijkje achter de schermen vonden ze heel erg leuk. Deze groep vond de cockpit van de beveiliging interessant, waarvan ze niet wisten dat dit er was. Het is echt je blik verruimen, met eigen ogen zien wat er gebeurt.” Voor Amphia is deelname aan projecten als deze vanzelfsprekend. “Het is mooi als we een zaadje kunnen planten, maar ook dat we wat kunnen doen voor de maatschappij, als grootste werkgever van Breda. We vinden het heel belangrijk dat we in verbinding staan met de stad.”
Een doel van MDT is het buiten de eigen bubbel komen, stelde Corline al. En buiten de eigen bubbel kwamen de vier leerlingen van het OLV die dit jaar bij NAC Maatschappelijk meeliepen. “Ze kregen een voetbaltraining samen met vier leerlingen van de Internationale Schakelklas”, vertelt Mart van Poppel. “In het begin is dat onwennig, maar dan zie je wat de verbindende kracht van voetbal is.”
Vragen
Voor hem is duidelijk waarom NAC Maatschappelijk meedoet. “Wij vinden het mooi om leerlingen van VO-scholen mee te nemen in het maatschappelijk verhaal van de club. Dat NAC meer is dan alleen een voetbalclub.” Ook hij merkt dat een blik achter de schermen veel doet. “Een van de meiden die erbij was, wilde pedagogiek doen of psycholoog worden. Dan merk je dat er vragen komen over vooropleiding en achtergrond.”
NAC Maatschappelijk kreeg inmiddels al leerlingen die een deel van hun MDT-traject hebben gedaan. “Maar mbo- en hbo-stages gaan zeker komen, als we langer bezig zijn. Dat heeft nog tijd nodig. Want we merken dat jongeren het een leuke stageplek vinden. Wie kan er nu zeggen dat-ie in het stadion stage loopt?”
Op de kaart
Een werkgever zet zich door medewerking aan het MDT-programma op de kaart voor de werknemers van de toekomst, concludeert Hanneke. “De leerlingen krijgen een reëel beeld op het werkveld.” Ze illustreert dat met een voorbeeld: “Afgelopen jaar hadden we een leerling die bij Paresto, de cateraar van defensie meedraaide, en die ging helemaal aan. Nu weet ik wat ik wil, zei hij.”