Spring naar content

De veranderde arbeidsmarkt vraagt lef en een andere blik 

De veranderde arbeidsmarkt vraagt lef en een andere blik 

Meer dan 100 deelnemers spraken donderdag 16 februari over de arbeidsmarkt van de toekomst. FOTO REINIER DE VLAAM
Meer dan 100 deelnemers spraken donderdag 16 februari over de arbeidsmarkt van de toekomst. FOTO REINIER DE VLAAM

Meer dan honderd partners van Betrokken Ondernemers Breda hebben zich donderdagmiddag 16 februari ondergedompeld in de uitdagingen rond de arbeidsmarkt. Met workshops, een paneldiscussie en een prikkelende keynote van The Colour Kitchen-oprichter Bartel Geleijnse werden de deelnemers aan het denken én het werk gezet. ‘Met alleen een paragraaf over mvo in je beleidsplan, daar kom je nu helemaal niet meer weg.’

Geleijnse gaf aan dat het voor hem hier, bij het door Satelliet Meubelen gestichte Inspirium is begonnen. “Hier bedacht Christan Brouwers in 2010 dat bij beleving van horecainrichting een restaurant bemand door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt passend was.”  Inmiddels heeft Thijn Makatita van Feel Good Food geheel in lijn van The Colour Kitchen het stokje in het Inspirium overgenomen. 

Als keynote-spreker benutte Geleijnse de volle aandacht van de zaal om de onderwerpen van de dag te behandelen in zijn persoonlijke verhaal, waarin hij duidelijk maakte hoe hij in zijn werk omgaat met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, vitaliteit van medewerkers én de nieuwe generatie. 

Motivatie

“Het begint en eindigt met intrinsieke motivatie”, maakte hij duidelijk met een voorbeeld uit zijn eigen praktijk, voordat hij The Colour Kitchen begon. “We zaten in 2008 in een aanbesteding voor de catering van het Sophia Kinderziekenhuis, en in onze pitch waarbij we nog een andere cateraar als concurrent hadden, ging alles volgens plan” vertelt de bevlogen ondernemer.

Tot de laatste sheet, die over maatschappelijk verantwoord ondernemen ging. “Wat we daaraan deden, kwam uit het beleidsplan dat collega Els had gemaakt”. Mijn collega wilde de bullets langsgaan, toen de bestuursvoorzitter van het ziekenhuis opstond en het woord nam. Ik heb eigenlijk maar twee vragen: wat doet u zelf aan mvo? En waar bent u trots op?” Het presentatieteam bleef het antwoord schuldig, de klus ging naar de ander. “Dat heeft mij echt wakker geschud. Met alleen een paragraaf over mvo  in je beleidsplan, daar kom je nu helemaal niet meer weg.”

Moderator Jeroen Baardemans peilt de stemming in de zaal. FOTO REINIER DE VLAAM

Anders kijken

Als bedrijf echt willen slagen met mensen die lange tijd niet hebben gewerkt, vraagt dat wat extra’s. “Je moet anders kijken, anders willen kijken.” Kijk niet naar het probleem, maar naar de persoon. “Als je jarenlang aan de kant hebt gestaan, dan voel je haarfijn aan of je ergens een verplicht nummer bent of dat je welkom bent op een veilige plek. De eerste kennismaking is van belang.” Volgens Geleijnse is het daarom ook belangrijk om niet te kijken waarom iemand langere tijd niet op de arbeidsmarkt actief is geweest. “Het gaat erom: waar wil je samen naartoe en waar ligt je talent?”

Om dat te ontdekken, is voor deze nieuwe werknemers een oriëntatiefase nodig. “Om in een veilige omgeving te onderzoeken wat echt bij hun past.” Hij haalde het voorbeeld aan van een jongen bij The Colour Kitchen. “Die wilde in de keuken werken. Maar er zijn meerdere keukens. Uiteindelijk werd duidelijk dat de hectische keuken van een a la carte-restaurant niet bij hem paste, maar dat hij wel in een  andere minder hectische keuken uit de voeten kon.”  

Nieuwe generatie

Jongeren verleiden om bij je te komen werken vergt een andere aanpak, betoogde Geleijnse. Ook hier geldt dat intrinsieke motivatie voorop staat. “Jongeren kijken verder dan vragen als ‘wat verdien ik hier?’ of ‘wat moet ik doen?’. Ze zoeken zingeving, willen weten wat een bedrijf bijdraagt aan de maatschappij, willen zich ontwikkelen en geïnspireerd worden.”

In de workshops kwamen de uitdagingen aan bod. Want die zijn er. “Je hoeft het ook niet alleen te doen”, gaf Geleijnse aan. “Schakel hulp in, er zijn hier ook mede-leden die daar gespecialiseerd in zijn. Ga samen ongekend talent ontdekken. Ik weet zeker dat het gros van de ondernemers wel wil, maar niet weet hoe.”