Nieuwe partner Coface: ‘Medewerkers nu al met ideeën aan bureau’
Nieuwe partner Coface: ‘Medewerkers nu al met ideeën aan bureau’
“Dat past bij ons”, dacht CFO Monique Busch van Coface, toen ze een bericht van Betrokken Ondernemers Breda op LinkedIn voorbij zag komen. “Daar moeten we iets mee doen.” En zo geschiedde. Sinds afgelopen maand is de Nederlandse vestiging van het van origine Franse bedrijf partner. “Samen kunnen we de stad een beetje mooier maken. We kijken nu al uit naar onze eerste project!”
Monique is enthousiast over de samenwerking die bedrijfsleven en maatschappelijke partners binnen de structuur van BOB aangaan. “Het is sowieso fijn dat het verbinden met maatschappelijke initiatieven gefaciliteerd wordt, dat er door een partij als BOB gekeken wordt naar welke initiatieven steun nodig hebben en wat er dan nodig is.”
Rechtvaardiger
Het is niet alleen makkelijker voor het bedrijfsleven om via BOB maatschappelijk actief te zijn, de CFO verwacht ook dat het rechtvaardiger is. “Ook andere partijen dan de geijkte doelen krijgen via betrokken ondernemers de aandacht die ze verdienen.”
Coface is een internationale kredietverzekeraar met het Nederlandse hoofdkantoor in Breda. “We verzekeren leverancierskrediet in de B2B-markt en leveren daarnaast bedrijfsinformatie, incassodiensten en factoring.” Dat doet het bedrijf vanuit een duidelijke visie, vertelt Monique: “Wij geloven in het nut van vrije handel en economische groei als bron van welvaart en welzijn. Met onze dienstverlening geven wij bedrijven het vertrouwen om veilig zaken te doen.”
Medewerkers enthousiast
Niet alleen Monique is enthousiast over BOB binnen Coface – spreek uit Co-fas, vanwege de Franse oorsprong. “Ik heb al medewerkers aan het bureau gehad, die een teamdag aan het organiseren zijn en vroegen of ze niet iets via BOB konden doen. Ik hoef er intern niet veel promotie aan te geven, dat is mooi om te zien.”
Maatschappelijk actief zijn als bedrijf past bij Coface. Daarnaast is het ook voor het aantrekken van nieuw personeel belangrijk, vertelt ze. “Ik merk absoluut dat medewerkers dat heel belangrijk vinden. Wij groeien heel hard, dan is het ook leuk om aan je medewerkers te laten zien dat je betrokken bent.”
“De afgelopen jaren hebben we veel jonge mensen aangenomen, die kijken echt wat een bedrijf nog meer doet, of het past bij hoe zij in het leven staan. Het is mooi als je je omgeving kunt vertellen dat je iets doet waar je trots op bent.”
Ons laten zien
Aansluiting bij BOB doet Coface vanuit maatschappelijke betrokkenheid. “Maar uiteraard is er ook een zakelijk doel. Coface is al lang in Breda gevestigd, maar voor veel Bredanaars nog redelijk onzichtbaar. Inmiddels hebben we hier ruim 100 collega’s werken en groeien we flink ieder jaar. Het is de hoogste tijd om aan Breda te laten zien dat we er zijn en onze maatschappelijke betrokkenheid in de stad te tonen.”
Coface heeft een programma waarmee het bedrijf maatschappelijke initiatieven steunt: Coface Trade Aid. “Dat zijn vaak ad hoc acties, zo hebben we vorig jaar meegedaan aan de Alpe D’Huzes met een groep collega’s. Nu willen we graag iets lokaals doen. Ook omdat we wel zien dat het heel erg van invloed is waar je wieg heeft gestaan, ook dichtbij huis is genoeg te doen.”
Zakelijk maar sociaal
“We vinden BOB een prachtig initiatief om dit te koppelen aan een hechtere band met de stad Breda en andere Bredase ondernemers. Ik denk dat het heel erg verbindt om met elkaar iets te doen. Ondanks het aantal medewerkers voelt Coface als een familie, we steken graag de handen uit de mouwen, zijn zakelijk, maar wel sociaal. Collaboration en Courage & Accountability zijn twee van onze kernwaarden, die gaan bij BOB goed van pas komen.”