Spring naar content

Workshops bezorgen deelnemers themamiddag Arbeidsmarkt nieuwe inzichten

Workshops bezorgen deelnemers themamiddag Arbeidsmarkt nieuwe inzichten

Hoe benader je de nieuwe generatie? Tijdens een van de workshops kregen de deelnemers waardevolle inzichten. FOTO REINIER DE VLAAM
Hoe benader je de nieuwe generatie? Tijdens een van de workshops kregen de deelnemers waardevolle inzichten. FOTO REINIER DE VLAAM

De ruim honderd deelnemers aan de Themabijeenkomst Arbeidsmarkt gingen donderdag 16 februari ook aan de slag met de thema’s in verschillende workshops. Die zorgden geregeld voor nieuwe inzichten. “Dat had ik niet verwacht.” 

Match at Work & Hello Breda gingen in gesprek over nieuwkomers in relatie tot het thema ‘afstand tot de arbeidsmarkt’. De Gemeente Breda was ook in hun workshop actief op dit thema. Zij lieten ook zien welke rol de Gemeente op dit thema kan spelen en vooral welke tools kunnen zijn ondernemers bieden op dit gebied. Sport & Vitality Hub ging de dialoog aan over de vitaliteit van medewerkers, net als Doornbos Fysio. De Talent Academy Group behandelde de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt, zoals ook Avans-studenten een tipje van de sluier oplichten over de jongste generatie op de arbeidsmarkt. 

Onderlinge gesprek
De workshops deden waarvoor ze bedoeld waren: ze brachten het onderlinge gesprek op gang en ze zorgden voor nieuwe inzichten. Dat bleek bij het verhaal van Bibi Rockland, Maaike Marijnissen, Merlijn Maat en Daan Simissen van Avans Commerciële Economie. Zij presenteerden de resultaten van het onderzoek, dat ze in opdracht van BOB hebben gedaan, naar de visie van werkende mbo-afgestudeerden ten opzichte van de arbeidsmarkt. Daaruit kwam naar voren dat de mbo’ers ook graag via LinkedIn worden benaderd. “Dat had ik niet verwacht”, gaf een van de deelnemers aan. 

Avans-studenten presenteren hun onderzoek naar de wensen van mbo’ers op de arbeidsmarkt.

De vier Avans-studenten hadden nog meer tips die aandachtig werden aangehoord. Zo blijkt dat mbo’ers eveneens gevoelig zijn voor mvo-beleid en duurzaamheidsbeleid bij een werkgever: “Zorg dus dat je dat uitdraagt.”

Bij de andere workshops hetzelfde beeld. Hoe je de nieuwe generatie benadert, via app en videobellen – ‘Vinden ze makkelijker dan gewoon bellen’, hoe je werkt aan diversiteit en wat je kunt doen om te zorgen dat je team vitaal is en blijft. Aandachtig luisterden de aanwezigen naar de workshopleiders, af en toe een verduidelijkende vraag stellend.

Wat doe je ermee?
Directeur Justin Goetzee was enthousiast over de middag. Vooraf stelde hij dat hij met het team van Betrokken Ondernemers nog meer aandacht wilde hebben voor de acties na afloop. “Want wat ga je concreet doen na zo’n bijeenkomst? Daar moeten we nog meer stappen in zetten.” 

Uit de reacties die moderator Jeroen Baardemans na afloop uit de zaal ophaalde, bleek dat het zaadje wel geplant was. “Voor mij zat er een duidelijk call to action aan deze dag. Ik ga bij ons kantoor bespreken hoe wij hiermee om kunnen gaan”, reageerde voorzitter Danielle Muller desgevraagd.