Spring naar content

Team RICOH krijgt letterlijk een ‘eye opener’ bij Blauwe Kamer

Team RICOH krijgt letterlijk een ‘eye opener’ bij Blauwe Kamer

RICOH gaat langs bij Visio de Blauwe Kamer

Met 15 medewerkers van RICOH hebben ze ervaren hoe het is om met een visuele beperking te leven. Vanuit Visio de Blauwe Kamer hebben zij een ‘blinde lunch’ gekregen en een workshop gehad. Ook zijn ze met 15 bewoners van de Blauwe Kamer gaan wandelen.

Dylan de Ruijter en zijn collega’s Bianca en Monique van Visio de Blauwe Kamer zorgden ervoor dat het team van RICOH meteen in een andere wereld stapte. Al bij de introductie kwamen de RICOH-medewerkers in aanraking met de eerste ‘prikkels’. Geblinddoekt luisterden ze naar Dylan zijn verhaal, terwijl er op de achtergrond harde muziek klonk en er een collega door hen heen praatte.

Vervolgens volgde de lunch, waarbij ze geblinddoekt aan de slag moesten . “De lunch was heftig, maar zorgde ook voor de nodige hilariteit onderling”, vertelt Vivian Pols. Aansluitend kregen ze een workshop, waarbij ze diverse belevingsspellen speelden, zoals het maken van een puzzel, het herkennen van geuren en voorwerpen zonder zicht en buiten lopen met een blinde geleide stok.

Daarna wandelde het team samen met de bewoners naar de 7 Heuveltjes, waar koffie, thee en gebak klaar stond. Hier was ook gelegenheid om de bewoners te leren kennen en vragen te stellen. “Na een uur zijn we weer terug gewandeld en hebben we deze activiteit afgesloten met een borrel bij de Blauwe Kamer”, vertelt Vivian.

Plezier en harmonie 

Waarom deze teambuilding? “We vinden het belangrijk om intern aandacht te besteden aan teambuildingsactiviteiten in combinatie met het maatschappelijk gedachtegoed”, legt Vivian uit. “Ik vind het ontzettend mooi dat de medewerkers van de Blauwe Kamer zich dagelijks met zoveel plezier en harmonie inzetten voor de mensen met een visuele beperking. Daarnaast was deze activiteit ook een persoonlijke drijfveer voor mij, gezien ons zoontje volgens de artsen in zijn eerste jaar ook een visuele beperking zou ontwikkelen. Het geeft ook te kennen dat niets vanzelfsprekend is in het leven. Het feit dat de Blauwe Kamer te kampen heeft met een personeelstekort, was voor ons een extra motivatie om de bewoners mee naar buiten te kunnen nemen.”

Voor de Blauwe Kamer is een teamuitje als dit een gelegenheid om de missie van de Blauwe Kamer nog eens onder de aandacht te brengen: ‘meedoen mogelijk maken voor mensen met een visuele beperking’. “Wij vinden het belangrijk om externe ondernemers een kijkje te geven in de wereld van Koninklijke Visio. Daarnaast vinden wij als organisatie het belangrijk om de missie uit te dragen. Hier was het uitstapje naar de 7 Heuveltjes een heel mooi voorbeeld van”, legt Dylan uit.

Waardevolle ervaring

RICOH kijkt terug op een bijzondere en waardevolle ervaring. “We zijn ons allen heel erg bewust geworden dat voor ons het zien van de dagelijkse dingen vanzelfsprekend is, maar dit ook anders kan zijn. Daarnaast was het zien van die blije gezichten van de bewoners en met ze in gesprek gaan hartverwarmend. Het was letterlijk een ‘eye-opener’”, besluit Vivian. Ook blijft RICOH de Blauwe Kamer steunen door oud papier te leveren voor de dagbesteding. “Papier versnipperen is een van de dagbestedingsactiviteiten bij de Blauwe Kamer. Af en toe doneren wij op deze manier ons oude papier”, legt Vivian uit.

De 1-op-1-aandacht en het wandelen met daarna een kopje koffie en wat lekkers, is een geweldige activiteit voor de bewoners. “Bewoners die mee zijn geweest gaven het volgende aan: het was echt een feestje, het is heel gezellig geweest, ze mogen vaker komen, en het was heel lekker”, besluit Dylan.